“We communiceren en daar verhuizen we bij"

VOORMANNEN DRIELUIK

“We communiceren en daar verhuizen wij bij”. Bij Verhuiscollege is 2023 inmiddels omgedoopt tot “Het jaar van de Voorman”. De voorman is één van de belangrijkste functies binnen een verhuisbedrijf. Niet alleen als aanspreekpunt, maar vooral om elke verhuizing op rolletjes te laten verlopen. Drie verschillende voormannen geven ons een kijkje in hun werk.

RENS WEIJTERS, VOORMAN BIJ DE BRESSER TOP MOVERS

“Ik ben 41 jaar en werk sinds 2017 voor De Bresser Top Movers. Ik ben begonnen als verhuizer en heb in april 2018 mijn rijbewijs C gehaald en ben toen zelf met een ploeg op pad gegaan. Formeel ben ik voorman per 1 januari 2022. Ik werk met veel plezier bij dit bedrijf. Onze belangrijkste klantgroepen in verhuizingen zijn particulieren en bedrijven. We hebben ook verschillende vaste klanten waar we transport voor rijden. En de laatste paar jaar veel agentenverhuizingen.”

Rens Weijters

 

GERBEN SMIT VERHUISBEDRIJF, VOORMAN BIJ VERHUISBEDRIJF VAN BEEK

Gerben Smit: “Ik ben 34 jaar jong en woon in Apeldoorn met mijn vrouw Yvonne. We zijn getrouwd in 2010 en hebben twee honden. Mijn hobby’s zijn voetbal, darten, muziek luisteren, met de honden wandelen en vrachtwagens: ik ben een Volvo fan. Ik ben al vijf jaar voorman inboedelverhuizer bij Verhuisbedrijf Van Beek in Harderwijk. Onze belangrijkste klantgroep zijn particulieren.”

GERBEN SMIT VERHUISBEDRIJF, VOORMAN BIJ VERHUISBEDRIJF VAN BEEK
Gerben Smit

MARTIJN BUITER, VOORMAN BIJ JAN DE JONG VERHUIZINGEN

“Ik ben 30 jaar en ik woon met mijn vrouw in Aduard (Groningen). Ik heb een zoon van bijna 2 en ik werk inmiddels 10 jaar als (voorman) verhuizer bij Jan de Jong verhuizingen in Groningen. Ik denk dat ik ongeveer 5 jaar als voorman ingezet wordt. Voornamelijk als voorman projectverhuizer op projecten. Qua klanten hebben we in Groningen we veel te maken met de aardbeving problematiek. We verhuizen (opslag en naar tijdelijke huisvesting) veel particulieren in opdracht van het NCG. Voor de tijdelijke huisvesting worden woonwijken gebouwd. Van ongeveer 20 tot 60 woningen. Deze woningen richten wij dan compleet in met nieuw meubilair, inclusief verlichting en decoratie aan de muur.”

Martijn Buiter

Veranderingen in het vak

Rens Weijters: “Eigenlijk door het te gaan doen ben ik erin gerold en door schade en schande heb ik het een en ander geleerd. Op een positieve manier hoor. Door de jaren heen ga je steeds meer zien. Ook door het accepteren van feedback van directe collega’s. En ik moet zeggen dat de opleiding voorman ook echt helpt de laatste paar maanden.”
Gerben Smit: “Voor mij als voorman is er weinig veranderd door de jaren heen. Ik werk vaak met dezelfde collega’s.”
Martijn Buiter:“Ik heb niet echt het idee dat het vak in de afgelopen jaren voor mij is veranderd. Alleen persoonlijk groei je natuurlijk wel, waardoor je situaties eerder herkent en je steeds makkelijker gaat handelen.”

Werkbelasting

Rens Weijters: “Eigenlijk is het bedrijf altijd wel in beweging geweest en gebleven en is het met kleine periodes tussendoor nooit echt rustig, ik ben hierdoor sinds oktober 2020 veertig uur in vier dagen gaan werken, waardoor ik de maandag altijd vrij ben. Dit maakt het voor mij allemaal iets behapbaarder.”
Gerben Smit: “Werkbelasting hebben wij bijna niet.”
Martijn Buiter: “Als voorman heb je meer verantwoordelijkheid en zorg je ervoor dat opdrachten op tijd en goed worden uitgevoerd. De fysieke belasting is op bepaalde momenten minder geworden, omdat je vaker aan het communiceren bent met opdrachtgevers, uitvoerders, planning en leveranciers.”

Tools om goed te functioneren

Rens Weijters: “Meestal wel voldoende. Ik werk vanaf de vestiging Breda waar we met een kleinere ploeg werken en we wat meer op elkaar letten qua materiaal en materieel. Verder vind ik dat je zelf ook pro actief op zoek kunt gaan naar tools als je die nodig hebt.”
Gerben Smit: “Wij werken met goede trucks met laadklep en maken gebruik van pianohondjes, gewone hondjes, rolcontainers, sealrollen en matrashoezen. Ook maken we gebruik van steekwagens, draagbanden en garderobeboxen voor hangkleding.”

“WE COMMUNICEREN EN DAAR VERHUIZEN WE BIJ”

Waarde van communicatie

Rens Weijters: “Daar valt en staat alles mee. Een goede communicatie/handelen kan vaak veel tijd schelen bij een klus: resultaat, tevreden klant en werknemers.”
Gerben Smit: “Communicatie tussen werkgever, personeel en klant is van groot belang. Daarom werken wij met een app waar alles in staat voor die dag: het aantal kuub van het laadadres, de starttijd, het losadres, de inventarislijst, wat er mee gaat, wat er niet mee gaat, het aantal man op de klus, enzovoorts.”
Martijn Buiter: “Communicatie is belangrijk, zodat je bij problemen of dingen waar je tegenaan loopt snel kunt schakelen en daardoor het vlot weer kan oplossen. Dit zorgt ervoor dat de werkzaamheden op een soepele manier door kunnen gaan. Organisatorisch komt er wel meer op je af, dat was in het begin best wel even schakelen.”

Ontwikkelingskansen

Rens Weijters: “Die krijg ik aboluut. Alles wat je eigenlijk wilt, kun je bespreken.”
Gerben Smit: “Elk jaar doen wij veel aan nascholing, onlangs nog voor Code 95.”
Martijn Buiter: “Wij kunnen bij Jan de Jong altijd aangeven dat je je wilt door ontwikkelen. In overleg wordt er dan een cursus of opleiding aangeraden.”

Veranderingen bij de klant

Rens Weijters: “Klanten willen steeds meer ontzorgd worden. Het komt steeds minder voor dat er bijvoorbeeld geen vakwerk bij zit. Klanten willen steeds meer de totale dienst, inpakken/vakwerk/uitpakken.”
Gerben Smit: “Klanten hebben wat meer eisen dan een paar jaar terug. Ze hebben ook vaak meer haast.”
Martijn Buiter:“De afgelopen jaren hebben we veel klanten met aardbevingsschade. Die mensen hebben vaak een lange strijd moeten voeren om hun gelijk te krijgen en zijn vaker emotioneel.”

Veranderingen bij medewerkers

Rens Weijters: “Ik ben gekomen in een tijd dat er veel ervaring rondliep, daar zijn er veel van weg ondertussen dus merk ik nu dat ik diegene ben die de ervaring overbrengt. Gezien de huidige markt en dus schaarste van personeel is mijn verwachting dat er veel geïnvesteerd zal moeten worden in scholing/opleidingen. Het voordeel hiervan is dat je er goed gekwalificeerde mensen voor terug krijgt wat weer kan resulteren in een stabiele werkomgeving. Voor het bedrijf is dit fijn in tijden dat het werk wellicht terug kan gaan lopen gezien de huidige huizenmarkt. Klanten gaan dan denk ik nog kritischer kijken naar kwaliteit.”
Gerben Smit: “Hier merk ik weinig verschil, wij weten wat we moeten doen. Nieuwe collega’s of vaste collega’s zie ik graag groeien door de jaren heen. Ik help hen graag om het mooie vak van beroepsverhuizer bij te brengen. Hierdoor wordt het teamverband sterker en dat is mooi om te zien.”
Martijn Buiter:“Een deel van de nieuwe generatie medewerkers is niet altijd goed gemotiveerd, waardoor zij er sneller mee stoppen. Dit zorgt voor meer verloop. Als je bereid bent om te leren, is verhuizen een mooi en vrij beroep, geen dag hetzelfde.”

De toekomst van het vak van voorman

Rens Weijters: “Ik denk dat de rol van voorman steeds meer richting people manager gaat, mensen aansturen en motiveren en het aantrekkelijk maken om in een team te werken. Vroeger was je veel meer een nummertje en deed je wat je opgedragen werd, ik zeg niet perse hier bij dit bedrijf maar breder gezien binnen de logistieke sector. Mensen zijn mondiger geworden en willen belangrijk gevonden worden in plaats van maar als dom behandeld te worden.”
Martijn Buiter:“Ik denk dat je als voorman jezelf moet blijven ontwikkelen. Elke generatie medewerkers is toch weer anders. Zorgen dat je die medewerkers blijft begrijpen en hoe met ze om te gaan.”

Wat aandacht nodig heeft in het vak

Rens Weijters: “Veiligheid en de erkenning hiervan.”
Gerben Smit: “Nieuwe medewerkers eerst de opleiding Inboedelverhuizer laten volgen, dat is een solide basis om verder op te werken. En het vak zou meer aandacht kunnen krijgen voor wat betreft aansturing van de ploeg, overzicht houden en veiligheid van mij en andere collega’s.”

Bron: vakblad Verhuizen 2023-2

MEER NIEUWS